Mustajab : Berdoa Sewaktu Hendak Masuk Waktu Berbuka Puasa | fasihah.com


August 14, 2011

Mustajab : Berdoa Sewaktu Hendak Masuk Waktu Berbuka Puasa

Fuh~ terketar-ketar tangan nak menaip aih, lama tak menaip kat sini dengan feel yang sebenar. Ni pun terkejar-kejar nak update lagi. Apepun, alhamdulillah, ada rezeki lebih lah raya ni. Boleh bagi duit raya kat anak-anak buah ar camni. hehe Tq JPA! haha 


Kengkawan yang sama nasib tu, guna duit tu pada jalan yang benar ye. Jangan kasi habis shopping raya pula. Ingat-ingatlah kat orang-orang yang memerlukan tu, adik-adik semua kan? hehe Bila lagi kan?


Jadi, sat lagi nak masuk waktu buka ni, jadi kalau dah siap masak sediakan makanan semua, mari berdoa ramai-ramai. Buka Al-Quran bertadabbur. Bila lagi? Waktu mustajab ni nak berdoa. :)


Wish by ~Wind-up-Doll

Sesungguhnya doa orang yang berpuasa sebelum berbuka adalah doa yang mustajab insyaAllah, sebagaimana diriwayatkan dari Abu Hurairah, telah bersabda Rasulullah r :

[ ثلاثة لا ترد دعوتهم : الصائم حين يفطر، و الإمام العادل، و دعوة المظلوم ]

Maksudnya : ” Tiga golongan yang tidak ditolak doa mereka : Orang yang berpuasa di saat berbuka, imam yang adil, dan orang yang dizalimi “. [HR At-Tirmidzi : 2526]





Jadi, selalu nak buka tu buat apa? Jom-jom rebut sama-sama. :)


Selamat berdoa, selamat berbuka. :)



~ Sebelum berbuka merupakan waktu yang mustajab untuk berdoa~

TERIMA KASIH SUDI BACA^^

16 comments:

IMANSHAH said...

Salam

Selamat berbuka untuk awak

H.J said...

erkk..alhamdulillah.dah selamat berbukak..ehe

aimie amalina said...

weeewittt
Jpa bg duet ke...hehehe=p

betol!
kene tulih list nak doa ape...hehehe =)

JIJI YU said...

gua dapat bau ade BE kat blog lu

Mior Syabab said...

Ramai yg tak tahu dan mungkin tak amek tau pasal waktu mustajab doa sblm berbuka tu. ruginya mereka ..huhu

aiman said...

betul.. selalu berdoa time tu.. bukan doa nak berbuka aja.. :)

::blog anak jawer:: said...

waa... dah masuk duit ke... dh boleh bnti keje la ni kan..hehe

sergeant keroro said...

owh, baru tahu. nice sharing :)

Sunah Sakura said...

wahhhh...da masuk duit JPA ke? tahniahhh~~~ hehehe...

betul2, doa semasa nak berbuka tu antara yang mustajab..

norinaomar said...

baru tahu lepas rajin tengok "ketika cinta bertasbih" kat channel 141

FS,kita masa study dulu takde bagi duit raya pun,dah kerja baru bagi.bagusnye awak

Nini Hartini said...

betullah.. selalu mmg lepas doa berbuka, terus doa2 lain... sampailah azan.

cik pulau said...

semalam pun dengar ceramah macam ni masa majlis tadarus..^^,

Qaseh dalia adelia said...

baru tahu je ni ..tq dear ,pasni nak berdoalah ..

mahfudzah said...

selamat beepuasa! moga puasa ini lebih beri manfaat dari yang lepas.btw,nice entry.:D

Mya said...

thanks for sharing this alhamdulillah =)

FiZ said...

InsyaAllah. berusaha yang penting, yang lain serahkan pada Allah. =)